In 1950 koopt ‘opa’ Adriaan Kees een ijsmachine en begint met het maken en verkopen van ijs in zijn bakkerswinkel tegenover de kerk van Zesgehuchten (tegenwoordig een wijk in Geldrop). Aan het raampje onder de bomen op de hoek van van de Rielsedijk genoten velen aan de hand van hun vader of moeder van hun eerste ijsje ooit. De zonen van Bakker Kees gaan al gauw met bakfietsen op weg om ijs aan huis te verkopen in de straten van Geldrop.
In 1970 neemt zoon Jan het bedrijf over en opent samen met zijn vrouw Annemie een echte ijssalon aan het Bogardeind in Geldrop, daar waar de ijssalon nu nog is gevestigd. In de ijssalon worden dan ‘maar liefst’ acht smaken ijs per dag gemaakt! In de voorliggende jaren is het aantal karretjes aardig toegenomen en is ijs van Kees ook een vertrouwd gezicht geworden op kermissen en evenementen in de regio.
Al na vijf jaar is de ijssalon te klein en wordt deze flink uitgebreid; in 1976 wordt de verkoop op locatie afgestoten. In de jaren die volgen wordt de invloed van Italië op het ijs van Kees steeds groter. De zoektocht naar steeds betere grondstoffen brengt de familie in de winter steeds vaker naar de bakermat van de meeste Italiaanse ijsbereiders in het noorden van Italië. Ondanks de Italiaanse grondstoffen blijft de identiteit van het ijs van Kees altijd overeind: Een mooi, stevig ijsje met een koude bite en een gladde structuur. In 1989 wordt de ijssalon opnieuw flink uitgebreid: Het aantal zitplaatsen verdubbelt en het assortiment bestaat dan al uit minimaal 12 smaken ijs per dag.
Aan het einde van de vorige eeuw dient de derde generatie zich aan. Zoals het hoort wil de nieuwe generatie zijn stempel op het bedrijf drukken. Aan het aloude credo ‘ijs van kees, altijd vers!’ wordt nog strikter invulling gegeven. Ook gaan Leon en zijn vrouw Heddeke deelnemen aan de landelijke ijswedstrijden. Met succes: In 2005 wordt de ijssalon gekroond tot beste van het land.
In 2011 wordt IJssalon Kees opnieuw geheel verbouwd. Het prachtige, moderne interieur wordt bekroond met een design-award tijdens de Dutch Design Week. In de vitrines is plaats voor minimaal 16 smaken vers ijs per dag en vanaf de counter kan de gast meekijken naar de bereiding van het ijs in de traditionele Italiaanse ijsmachines. IJssalon Kees presenteert zich nu ook in uitstraling als een topbedrijf in de Nederlandse ijsbranche. Helaas kan Heddeke dan al niet veel meer actief bijdragen aan het bedrijf, waarop ze in 15 jaar tijd zo nadrukkelijk haar stempel heeft gedrukt; in 2013 moet ze zich gewonnen geven aan de ongeneeslijke ziekte die haar vanaf 2009 parten speelde.
Leon en zijn team pakken echter direct de draad op, zoals Heddeke het zeker graag gezien zou hebben. In 2014 verschijnt het eerste glossy magazine ‘KEES’, waarin ook de menukaart is verwerkt. Meer dan ooit staat ‘Genieten!’ centraal en van daaruit groeit ook de ambitie om nog meer mensen even dat onbezorgde moment te geven met een heerlijk vers ijsje.
Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling in het voorjaar van 2017. IJssalon Kees opent een tweede vestiging in het centrum van Eindhoven. Het bedrijf is één van de eerste partners in het nieuwe foodconcept Downtown Gourmet Market aan de Smalle Haven in het centrum van de lichtstad. Voor het eerst in de historie van de ijssalon wordt er het hele jaar door ijs aangeboden in een concept dat qua assortiment een afgeleide is van de traditionele ijssalon in Geldrop. En natuurlijk volgens de aloude filosofie ‘altijd vers’! Zoals het vroeger was aan het raampje van de bakkerswinkel op Zesgehuchten kun je in de Eindhovense vestiging letterlijk in de ijsmachines kijken en zien hoe het ijs gemaakt wordt en direct verkocht: Genieten!
Na een aantal jaren van noodgedwongen afwezigheid bij vakwedstrijden laat IJssalon Kees in 2017 en 2018 zien nog steeds bij de top van de Nederlandse ijssalons te horen. ‘Kees’ wordt genomineerd voor IJssalon van het Jaar en behoort daarmee bij de beste vijf ijssalons van Nederland.
In 2022 draagt Leon Kees in goed overleg met zijn familie het stokje over aan een volgende generatie. Na 21 jaar als ondernemer onder wisselende omstandigheden wordt het bedrijf met trots overgedragen aan de ‘bijna-familieleden’ Marco di Roberto en Kasper Hertogs, die beiden al geruime tijd in het bedrijf werkzaam zijn. Leon Kees blijft op de achtergrond betrokken als klankbord voor de nieuwe ondernemers en als trotse naamgever van het bedrijf waar maar één ding echt belangrijk is: Genieten!
2003: Winnaar Bronzen IJsspatel (cocos-ijs)
2005: Winnaar Gouden IJsspatel (amarenen-ijs)
2005: Winnaar Gouden IJscreatie (Pasta Gelato)
2005: IJssalon van het Jaar
2005: Meest Markante Horeca-ondernemer van Brabant (Koninklijke Horeca Nederland)
2006: Winnaar Gouden IJscreatie (Tapas de Helados)
2007: Winnaar Gouden IJscreatie (Carpaccio Arancione)
2011: Winnaar Design in Detail Award DDW (Ontwerp: Do’s Interiors, Realisatie: Cokoen Interieurprojecten)
2011: Beste ijssalon regio Eindhoven (Dichtbij.nl)
2014: Ondernemersprijs Geldrop (Federatie Ondernemers Geldrop)
2014-2015-2016 Jurylid Gouden IJsspatel
2016: 2e plaats Favoriete ijssalon van Brabant (Radio 8FM)
2017: 7e plaats Gouden IJsspatel (hazelnoot-ijs)
2017: 7e plaats Gouden IJscreatie (LUCE)
2017: Nominatie IJssalon van het Jaar
2017: 4e plaats IJssalon van het Jaar
2017: Winnaar entree Award met Downtown Gourmet Market Eindhoven
2018: 7e plaats Gouden IJsspatel (bosbessen-sorbet)
2018: 4e plaats Gouden IJscreatie (Purple Rain)
2018: Nominatie IJssalon van het Jaar
2023: 3e plaats Gouden IJscreatie (Bergamo to Palermo)
2023: Nominatie IJssalon van het Jaar